Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

 Η Ελλάδα αξιοποιεί τη γεωπολιτική της θέση ώστε να γίνει κόμβος συνδυασμένων μεταφορών. Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, μίλησε  αποκλειστικά στο IBNA και στον Σπύρο Σιδέρη, στο περιθώριο της 3ης Συνόδου Διασυνοριακής Συνεργασίας Ελλάδας, Βουλγαρίας, πΓΔ της Μακεδονίας και Αλβανίας.

Ο Υπουργός ανέλυσε  τον σχεδιασμό για την υλοποίηση σημαντικών έργων στην Ελλάδα που θα αναδείξουν την χώρα σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών, την αναγκαιότητα των συνεργασιών με τις χώρες των Βαλκανίων και της ΝΑ Μεσογείου.


Κύριε Υπουργέ, το Υπουργείο Μεταφορών & Υποδομών συμμετέχει, για πρώτη φορά, σε αυτή την τετραμερή συνεργασία μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, πΓΔ της Μακεδονίας και Αλβανίας. Μπορείτε να μας πείτε τα συμπεράσματα σας από αυτή τη συνάντηση;

Το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών έχουν επιλέξει συνεργασίες που δεν είναι μόνο διμερείς αλλά ευρύτερες, με τη συμμετοχή και των παραγωγικών υπουργείων, αποδείχθηκε αποτελεσματική. Οι καλές σχέσεις με τις γειτονικές χώρες, στα Βαλκάνια και στη νοτιοανατολική Μεσογείου, πρέπει να μεταφραστεί σε οικονομικές και παραγωγικές σχέσεις, που αφορούν υποδομές στις μεταφορές, τις συνδυασμένες μεταφορές και συνεπώς η συμμετοχή των Υπουργείων Μεταφορών όλων αυτών των χωρών είναι σημαντική για τη διαμόρφωση των συμφωνιών που θα προκύψουν από τις συναντήσεις αυτές.

Πρόκειται για σχέδια που αφορούν την αύξηση του εμπορίου, του τουρισμού, της ενέργειας κ.λπ .;

Στόχος μας είναι η Ελλάδα να αξιοποιήσει τη γεωπολιτική της θέση, τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που διαθέτει, για να αποτελέσει κόμβο για ολοκληρωμένες συνδυασμένες μεταφορές. Δηλαδή να είναι σε θέση να επιτύχει όλες τις συνδέσεις, τόσο στο σιδηροδρομικό όσο και στο οδικό δίκτυο, αλλά παράλληλα και των τηλεπικοινωνιών, των ενεργειακών και αεροπορικών δικτύων και γραμμών, έτσι ώστε να αρχίσει μια νέα εποχή στις διμερείς μας σχέσεις αλλά και στις σχέσεις μας στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.

Πιστεύουμε ότι τα Βαλκάνια πρέπει να αποκτήσουν άλλα χαρακτηριστικά όσον αφορά τη συνδεσιμότητα, έτσι ώστε να επιτρέπεται στους πολίτες να μετακινούνται μεταξύ των χωρών χωρίς να καταλαβαίνουν πού βρίσκονται τα σύνορα, ακολουθώντας το παράδειγμα των χωρών της Κεντρική Ευρώπης. Επίσης δεν πρέπει να υπάρχουν δυσκολίες στη συνεργασία συγκεκριμένων παραγωγικών δομών. Η Ελλάδα πρέπει να αποκτήσει ενδοχώρα στα Βαλκάνια και η ενδοχώρα των Βαλκανίων πρόσβαση στη θάλασσα.

Προκειμένου να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, απαιτείται στενή συνεργασία και πρέπει επίσης να προχωρήσουμε στη λειτουργία και την εγκατάσταση κοινών συστημάτων. Για παράδειγμα, είναι πολύ σημαντικό για τη διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων να εξαλειφθούν οι καθυστερήσεις στα σημεία διέλευσης των συνόρων και, για λόγους ασφαλείας, χρειαζόμαστε ένα κοινό σύστημα ηλεκτρονικών αναλογικών διοδίων. Χρειαζόμαστε διαλειτουργικότητα τόσο του συστήματος για την ασφάλεια των αυτοκινητοδρόμων όσο και της διαχείρισης της κυκλοφορίας αλλά και της πρόληψης ατυχημάτων. Αυτά τα πράγματα θα μπορούσαν εύκολα να επιτευχθούν. Το κλίμα στις σχέσεις μας με τα κράτη των Βαλκανίων είναι άριστο. Ως εκ τούτου, καλό θα ήταν να επεκταθεί, αυτή η συνεργασία, όχι μόνο μεταξύ λαών και κυβερνήσεων, αλλά και σε συγκεκριμένες λειτουργίες και διαδικασίες.

Κύριε Υπουργέ, υπάρχει πρόβλημα στην υλοποίηση των έργων. Εξ όσων γνωρίζω, παρά την διμερή σύνοδο κορυφής Ελλάδας-Τουρκίας, τα έργα που συμφωνήθηκαν δεν υλοποιούνται ή έχουν παγώσει. Από την άλλη πλευρά, τόσο με τη Βουλγαρία όσο και με την πΓΔ της Μακεδονίας, οι δρόμοι και οι σιδηρόδρομοι δεν είναι τόσο καλοί όσο θα έπρεπε.

Γιατί το λέτε αυτό  Ας ρίξουμε μια πιο προσεκτική ματιά στα έργα ένα προς ένα. Στην περίπτωση της Βουλγαρίας ολοκληρώθηκε ο δεύτερος κατακόρυφος άξονας από τη Ροδόπη. Επίσης ολοκληρώθηκε ένα άλλο έργο που δεν είχε προχωρήσει εδώ και δεκαετίες, αυτό είναι το μεγαλύτερο μέρος του κάθετου άξονα στον Έβρο και ο δεύτερος άξονας ολοκληρώνεται και εκεί. Τέλος ξεκινά η δημοπράτηση για τον τρίτο άξονα σύνδεσης από την Ξάνθη.

Ολοκληρώνεται η γραφειοκρατική διαδικασία για την ίδρυση μιας μοναδικής εταιρείας, όσον αφορά τη συμφωνία που έγινε στην Καβάλα για τη σύνδεση των λιμένων της Βόρειας Ελλάδας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας, ενώ και η Ρουμανία ενδιαφέρεται επίσης να ενταχθεί σ’ αυτό το έργο. Ωριμάζουμε ένα μεγάλο μέρος της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από τη Θεσσαλονίκη έως τους Τοξότες και προχωράμε και το δίκτυο από την Αλεξανδρούπολη προς την Βουλγαρία.

Τώρα με την Τουρκία, υπάρχει μια προσπάθεια να απεμπλακούν τα έργα, αλλά αυτό δεν περιλαμβάνει μόνο ζητήματα υποδομών όπως μπορείτε να καταλάβετε.

Υπάρχει μια πολύ στενή συνεργασία με τη Σερβία και την πΓΔ της Μακεδονίας, με την ηλεκτροκίνητη σιδηροδρομική γραμμή να ολοκληρώνεται το φθινόπωρο. Βρισκόμαστε στη διαδικασία συνεχούς διαβούλευσης με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, προκειμένου να επιτύχουμε μια συνεργασία γενικά για τον σιδηροδρομικό άξονα των Δυτικών Βαλκανίων, ο οποίος δεν αφορά εμάς μόνο, αλλά συμπεριλαμβάνει και κράτη που δεν είναι μέλη της ΕΕ. Η Αλβανία έχει μια πορεία ένταξης, άλλες χώρες όμως όχι, καθιστώντας πιο δύσκολη τη συνεργασία για την ωρίμανση αυτών των έργων.

Στην περίπτωση της ΠΓΔΜ, η γραμμή από τη Φλώρινα προς το Μοναστήρι θα λειτουργήσει σε λίγους μήνες. Ως εκ τούτου, έχουμε πολύ διαφορετικές απόψεις για την κατάσταση ...

Ευελπιστώ να δω στην πράξη την υλοποίηση αυτών των έργων καθώς επισκέπτομαι πολύ συχνά αυτές τις χώρες. Η επόμενη ερώτησή μου είναι για τις υποδομές στην Ελλάδα, όπου είχαμε την παράδοση μεγάλων οδικών αξόνων. Τι συμβαίνει όμως με τα υδροπλάνα;

Το νομοσχέδιο έχει έλθει ήδη στο κοινοβούλιο. Θα συζητηθεί σε επίπεδο κοινοβουλευτικής επιτροπής σε μερικές ημέρες, ενώ οι παρατηρήσεις από τη φάση της συζήτησης έχουν ήδη επισυναφθεί στη νομοθεσία για συζήτηση σε επίπεδο επιτροπής. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι υπάρχει ιδιάιτερο ενδαφέρον τόσο από τους Δήμους των νησιών όσο και από ιδιώτες. Πιστεύουμε ότι η επέκταση αυτού του δικτύου είναι βιώσιμη και θα βοηθήσει στην διασυνδεσιμότητα με τις γειτονικές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των χωρών με τις οποίες συναντηθήκαμε σήμερα, όσο και με την Τουρκία και ίσως και με την Ιταλία.

Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι έχουν μπει σε τροχιά υλοποίησης έργα ολοκληρωμένων συνδυασμένων μεταφορών στη χώρα μας. Χτες δημοπρατήθηκε το εμπορευματικό κέντρο της Θεσσαλονίκης, η συμφωνία για το Θριάσιο πήρε την πορεία της για την κοινοβουλευτική επικύρωση, η σιδηροδρομική γραμμή από την Πάτρα προς την Αθήνα θα ολοκληρωθεί σύντομα και η γραμμή Θεσσαλονίκης-Αθήνας θα λειτουργεί επίσης εντός του έτους. Όπως είπα και νωρίτερα, η γραμμή από τη Θεσσαλονίκη στην πΓΔ της Μακεδονίας θα είναι επίσης έτοιμη να λειτουργήσει και, μετά από πολλά χρόνια, η Ελλάδα θα έχει έναν σύγχρονο, γρήγορο σιδηρόδρομο που θα αλλάξει το τοπίο στις εμπορευματικές μεταφορές - βοηθώντας τη χώρα μας να γίνει ένας ολοκληρωμένος κόμβος μεταφορών - και τη μεταφορά επιβατών, με τη διαδρομή Θεσσαλονίκη-Αθήνα να διαρκεί μόνο 3 ώρες και 20 λεπτά, και ακόμη λιγότερο από την Πάτρα στην Αθήνα./ΙΒΝΑ

Pin It

symposio 1

symposio 1